Selasa, 27 Julai 2010

Gunung Batu Puteh 04/06/10 - 07/06/10











salam, trip ke batu puteh ni hanya aku (pokcik) n acong je yg pegi.kwn2 yg lain x dpt pegi pasal unisem amat memerlukan tenaga deme utk dapat output...hehe.
Trip ni telah dianjurkan oleh Abg Shah dan disertai oleh 11 org pendaki termasuk penganjur. aku pon x tau nk crite ape...so kt bwh ni adalah ringkasan trip kami:-

Gunung Batu puteh (6993')

Hari Pertama 04/06

0430 pm - aku n acong smpai kat umah K. kene tggu peserta lain.
0520 pm - berkumpul kat umah Abg Shah plak. last check ration.
0540 pm - start gerak ke tapah
0630 pm - sampai ke tol tapah. kene tggu lg 2 krete psl biasa la org lama bw kreta ..
0700 pm - gerak ke Pejabat Hutan Lipur Kuala Woh. Abg Shah lapor diri/check in hotel..hehe mn ade hotel..kami tidur kt pondok perkhemahan je dgn bayaran RM30 (kalau x silap la).

0800 pm - pi mkn kt Tapah..Abg Shah n Abg Aji blanje kami sume..tq. kami mkn kt kedai ape ntah, servis lmbt la tp ada satu awek jaga kaunter tipon..cun ooo.

0930 pm - p balik ke pjbt hutan lipur K.Woh..Abg Shah n Abg Aji p lapor kt Balai Polis psl kami nk start trekking esk.

1100 pm - tidur tp sblm tu pek brg dulu.

Hari Kedua 05/06


0530 am - bangub tido. kami sarapan roti n kaya je..pastu tapau skit utk tgh hari. tgh hari ni kami mmg xde plan nk masak mkn tgh hari psl nk jimat mase.

0723 am - start gerak ke kg orng asli. keadan jln bole tahan..klu bole krete lowed jgn masuk la..

0747 am - sampai di hujung jalan dan kat situ ada Dam Kuala Woh. kami dh tiba tp guide org asli kami x nmpk batang idung lg..janji pkl 8. akhirnya deme smpi jugak. 2 guide + 2 porter RM450...OK la tu tmpt lain ada bole dpt harga camni ke?

0848 am - start trekking.
0925 am - smpi di sg simpang y. Sg ni bole tahan lebarnya. batu licin plak tu. tgh kami cross sg tiba2 Abg Aji jatuh tertirap pasal pijak batu licin., tp dia ok cuma lutut n tulang kering je yg sakit..Yang paling sakit ialah hati aku pasal nengok org asli tu cross sg just lompat2 atas batu je..kami plak siap bukak kasut redah air..sejuk wooo.

0600 pm - aku, acong n nana tanjung (beserta 1 guide) sampai kt camp site Gua Azan.yg lain sume dah sampai awal. Dlm pjalanan ke sini kaki aku krem, mula2 kaki kanan pastu dua2 kaki..adesss dlm hati aku apesal laa aku naik bukit. biasa la tu kaki tgh sakit mula fikir mcm2..hehe.time kasih kt acong psl sanggup tggu aku. Tapi yg paling teruk nana tanjung siap org lain bawak beg dia pasal dh x larat bawak diri. tu laa blagak sangat kata dah biasa trekking hutan. dia ingat trek hutan n trek bukit tu sama. acong plak kene sengat 3/4 kali ngan ape benda ntah la..sakit jugak oooo. aku tau la psl aku pon kene jugak skali kt lutut kanan.
Utk info korang kat camp site ada punca air bersih n sejuk giler. dari camp site nk ke punca air tu kejap je dlm 8 minit kot.

08.00 pm - mkn time. Abg Shah masak nasi, ayam masak ape ntah tp sedap woo. borak2 kejap pastu tido tp aku x ingat tido pkl brape..awal jugak la. kt gua ni tanahnye x brape nk rata..so pandai2 la nk cari port tido.

Hari Ketiga 06/06

Bangun tido n sarapan aku x ingat pkl brape.

1050 am - start gerak ke puncak. cuma 7 org je nk ke sana(x termasuk 4 org guide).guide dh ckp kene gerak awal tp kami lmbt gak psl susah nk banun tido..letih la psl siang smlm punyer crite.nak ke puncak ni kami free body je..just bawak air n kudap2 nk mkn kt atas sana.

1240 pm - slmt sampai kt puncak tipu. kat sini bole nmpk gunung batu puteh. Utk info korang..org asli anggap kt sini la puncak batu puteh pasal batu yg bewarna puteh tu ada kt gunung sebelah kami je. Hmmmm yg ni aku malas nk crite tp kene crite jugak la..atas sebab2 teknikal aku n acong x dpt meneruskan pendakian. mane xnye nk p 7 org head lamp ada 4 je..air tinggal 4.5 liter aje (x silap aku la)..mn cukup ooo. perjalanan ke puncak guide ckp ada lg 3 jam tp klu org mcm kami ni sure 4 jam punyer.
huh..aku ngan yg lain dah panas hati ngan si nana tanjung ni..baru sejam nk kesini air 1.5 liter dh nk abis..kasut dh koyak. masa kat umah K aku dh perasan xkan dia nk pki kasut mcm dh nk terkoyak ni kot nk naik gunung. aku n acong bawak air 1.5L + 500ml...psl kami tarik diri so kami pas air 1.5liter n 2 head lamp tu kt kwn2 yg nk p jugak. si nana tanjung tu pon kami bawak dia turun skali. klu dia ikot gak kompom menyusahkan yg lain.

0125 pm - turun semula ke Gua Azan
0350 pm - tiba kt Gua Azan. pastu kami rest n borak2 ngan kwn2 yg lain. kami prepare masakan sblm deme turun dr puncak. x penah aku masak gulai lemak ikan masin campur ubi kentang, (hahahah) tp aku gagahkan diri gak masak gulai lemak..menjadi gak gulai aku.

0830 pm - Min n 3 org guide smpi ke Gua Azan siap bawak kayu api.
0930 pm - Abg Shah, Abg Haji,K n guide sampai plak.lps deme smpai je kami trus interbiu..deme ckp air mmg x cukup. siap org asli tu kene ambil air kt Air Terjun Terbunuh....nasib baik x terbunuh...hehehe

Hari Keempat 07/06


1000 am - gerak balik ke Dam kuala Woh.
0230 pm - sampai kat sg simpang Y. rehat2 kejap smbil mkn coklat. naik turun mmg xde mkn tgh hari.

0340 pm - aku n acong smpi kat dam k.woh. 6 org peserta muda awal2 lagi deme dh sampai siap dah mandi sungai lg...bole la deme bawak beg kecik je. x lame pastu Abg Shah n Abg Haji smpi plak. deme lmbt psl nk tggu si nana sampai kt sg. mandi kt Dam K.Woh mmg best. air jernih + sejuk. siap ada anak org asli tunjuk bakat terjun dlm air dari atas jambatan.

0500 pm - org last smpi (nana la sapa lg)masa balik ni dia kene bawak beg dia sendiri..6 org peserta muda malas nk tlg dia psl kt campsite dia tlg tengok je org lain buat keje..

0530 pm - gerak balik ke ipoh

-TAMAT-

1 Ulasan:

Blogger Encik Malaysia berkata...

Salam. Bang, cane nak dapat contact orang asli ei?
saya nak naik, tapi guider still tak dapat lagi.

7 Disember 2010 pada 6:43 PTG  

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama